یکشنبه , اردیبهشت ۲۳ ۱۴۰۳
خانه / بررسی گجتی نو / قابلیت های خاص دوربین گوشی Huawei P30 Pro
Gadgetino.ir
Gadgetino.ir

قابلیت های خاص دوربین گوشی Huawei P30 Pro

Huawei P30 و P30 Pro در حال حاضر رسمی هستند. آنها براق، سریع و در انواع رنگ های زیبا موجود هستند، اما هیچ کدام از این ها همانند دوربین های دو این گوشی مجهز نیست. هر دو دستگاه عملکرد فوق العاده کم نور را بدون استفاده از تجهیزات فانتزی وعده داده اند که به شما امکان می دهد عکس های نفس گیر را در کنار هیچ نور نادیده بگیرید، در حالی که P30 Pro همچنین دارای یک لنز ۵X زوم اپتیکال است که افراد را نسبت به سایر گوشی های دیگر نزدیک تر می کند می توان.

چگونه Huawei در تمام این تکنولوژی ها در یک گوشی هوشمند قرار گرفت؟ البته با استفاده از پریسکوپ، البته. شما چه می گویید؟ ما توضیح خواهیم داد که این تکه تکه شدن اپتیکی کمی کم است قبل از آن، در اینجا یک نگاه سریع به آنچه که این گوشی ها از نظر سخت افزار دوربین ارائه می دهد. هشدار اسپویلر: آنها هر دو انباشته می شوند.

مشخصات فنی دوربین هواوی پی ۳۰ پرو

  • سنسور رنگی اصلی ۴۰ مگاپیکسلی، گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6، فیلتر رنگ RYB، اندازه سنسور “۱/۱٫۷، لنز ۲۷ میلی‌متری، قابلیت فوکوس تشخیص فاز خودکار (PDAF)، پشتیبانی از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر (OIS)
  • سنسور اولترا واید ۲۰ مگاپیکسلی، گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، اندازه سنسور “۱/۲٫۷، لنز ۲۲ میلی‌متری، قابلیت فوکوس تشخیص فاز خودکار
  • سنسور پریسکوپی ۸ مگاپیکسلی، گشودگی دریچه دیافراگم f/3.4، اندازه سنسور “۱/۴، لنز ۱۲۵ میلی‌متری، توانایی بزرگنمایی اپتیکال ۵ برابری، قابلیت فوکوس تشخیص فاز خودکار، پشتیبانی از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر
  • سنسور ToF برای محاسبه عمق میدان

برخی از ویژگی های دوربین ما با آن آشنا هستیم. دوربین های فوق العاده زاویه ای اندکی از گوشی های LG به شمار می آیند و می توان از گوشی های Galaxy S10 سامسونگ نیز استفاده کرد. آنها به شما اجازه می دهند تا بیشتر در قاب بدون نیاز به عقب برگردید، که باعث می شود آنها در موقعیت های تنگنا مفید باشند. دوربین زمان پرواز از طرف P30 Pro نیز چیزی است که قبلا دیده ایم. هدف آن جمع آوری اطلاعات عمق برای جلوه های تاری تیره تر است، و در اینجا می توانید بخوانید که چگونه دوربین های ToF کار می کنند.

از سوی دیگر، فیلتر رنگ RYYB Huawei منحصر به فرد است. این اجازه می دهد تا دوربین اصلی ۴۰MP در P30 و P30 Pro برای جمع آوری نور بیشتر، در نتیجه بهبود عملکرد نور کم. دوربین ۵ مگاپیکسل زوم اپتیکال P30 Pro بسیار شبیه یک پریسکوپ را خنثی می کند تا جلوه های دور را با کمترین زیان در کیفیت نزدیک کند.

نگاهی نزدیکتر به زوم دوربین. چگونه کار می کند؟

در اینجا یک شکاف ساده از نحوه زوم دوربین، جادوی آن است. احتمالا شما در حال حاضر با زوم دیجیتال آشنا هستید – نوع زوم که در هر گوشی پیدا خواهید کرد. این به راحتی توسط “کشش” تصویر در نرم افزار انجام می شود و در حالی که موضوع شما به عکس نزدیک تر می شود، جزئیات بیشتری به دست نمی آورید.

از سوی دیگر، زوم اپتیکال با سخت افزار نوری انجام می شود. لنز از لحاظ جسمی دور از سنسور حرکت می کند که منجر به ریزش دید بیشتر می شود. در نتیجه، موضوع با تداخل حداقل در کیفیت تصویر نزدیک تر می شود. به همین دلیل است که لنز در یک دوربین اختصاصی هنگام بزرگنمایی در سمت خارج گسترش می یابد.

گجتی نو
زوم اپتیکال در عمل

به طور طبیعی، لنزهای زوم اپتیک بزرگتر و پیچیده تر از موارد ثابت هستند، به همین دلیل دوربین های مدرن گوشی های هوشمند با کیفیت زوم متفاوت هستند. بیشتر و بیشتر گوشی ها در حال حاضر دوربین های متعدد را در پشت ارائه می دهند، که یکی از آنها یک دوربین تله می باشد. این دوربین های تله فوتو هنوز از لنزهای ثابت استفاده می کنند. آنها در واقع به سمت زوم اپتیکال به عقب و جلو حرکت نمی کنند. با این حال، این لنزهای تلوزیونی دارای یک میدان دید متنوع تر هستند – آنها نسبت به دوربین اصلی بزرگتر می شوند. دوربین تله فوتو Huawei P30 Pro دارای زوم ۵ برابر است که بیشتر از گوشی هایی مانند آیفون XS (2x zoom)، Galaxy S10 + (2x zoom) و Huawei Mate 20 Pro (3 برابر زوم) می تواند ارائه شود.

Huawei P30 Pro دارای زوم ۵ برابر واقعی با اپتیک هوشمندانه است

اما دوباره، هرچه بیشتر می خواهید زوم کنید، دورتر از لنز دوربین شما باید از سنسور باشد. در یک مونتاژ دوربین معمولی تلفن هوشمند، این فاصله حدود ۴ میلی متر (کمتر از سه شانزده اینچ) است. برای گرفتن زوم اپتیکال ۵ برابر در یک سیستم دوربین، این فاصله باید ۵ برابر افزایش یابد. آیا شما با داشتن یک ضرب وشتم ضخیم اینچ ضخیم بر روی گوشی خود هستید؟ ما آن را تردید می کنیم.

منشوری برای خم کردن نور
دوربین ۵ مگاپیکسلی Huawei با استفاده از یک منشور برای خم کردن نور استفاده می کند

برای رسیدن به زوم ۵ برابر در دوربین تله فوتوشاپ P30 Pro، Huawei دو کار انجام داده است. در ابتدا سنسور تصویر نسبتا کوچک است و یک سنسور کوچکتر نیاز به فاصله کوتاهی بین لنز و سنسور برای دستیابی به همان میدان دید دارد. دوم – و این بخش هوشمندانه است – منشور خم نور ۹۰ درجه. به جای چسبیده شدن، اپتیک با پشت Huawei P30 Pro موازی است. این به این معنی است که طول اپتیک لازم برای زوم ۵ برابر در تلفن تنها ۸٫۴ میلیمتر ضخامت دارد. این اصل در پریسوپ ها استفاده می شود که دستگاه های نوری می باشند که می توانند در اطراف موانع ببینند. برای اینکه روشن باشد، دوربین تله فوتو Huawei P30 Pro دارای لنز ثابت است، بنابراین فقط ۵ برابر زوم نسبت به دوربین اصلی دارد. برای مثال، اگر شما در ۲x برابر بزرگنمایی کنید، این بزرگنمایی دیجیتال از دوربین اصلی است. جالب توجه است، در محدوده زوم ۳x و ۴٫۹x، گوشی از هر دو دوربین اصلی و تله خود استفاده می کند تا اطلاعات بصری را ضبط کند، که باید جزئیات بیشتری را به همراه داشته باشد. در محدوده بین ۵x و ۵۰x، تنها دوربین تله فوتو استفاده می شود، با تمام زوم بیش از ۵x انجام می شود دیجیتال.

فیلتر رنگ رنگی Huawei توضیح داده شده است

مطمئنا، بیشتر زمانی که با Huawei P30 و P30 Pro تیراندازی می کنید، از دوربین اصلی ۴۰MP استفاده می کنید. چه چیزی منحصر به فرد در مورد آن است که آن را با استفاده از یک فیلتر رنگ های مختلف، در نتیجه جذب نور در ۴۰٪ نسبت به سنسور در P20 Pro.

برای توضیح اینکه چگونه این دستاورد قابل توجهی به دست می آید، ما باید درک کنیم چگونه تصویربرداری دیجیتال کار می کند. شما احتمالا می دانید که یک صفحه نمایش معمولی مدرن از پیکسل ساخته شده است و هر یک از این پیکسل ها یک قرمز، سبز و یک زیر پیکسل آبی دارد. رنگ ها با ترکیب نور از این زیر پیکسل ها تولید می شوند، به این ترتیب هر پیکسل هر رنگی را که می خواهیم تولید می کند. اما سنسورهای دوربین متفاوت هستند. آنها همچنین دارای پیکسل هستند، اما یک پیکسل تنها نمی تواند هر رنگی را به خود بگیرد. هر پیکسل دارای یک فیلتر بر روی آن است که اجازه می دهد فقط نور قرمز، سبز و یا نور آبی به آن منتقل شود. این فیلترهای رنگی در یک الگوی مرتب شده اند و به طور کل یک فیلتر بایر (که توسط Bryce Bayer از Eastman Kodak حدود ۴۳ سال پیش ساخته شده است) نامیده می شود.

فیلترهای رنگی
فیلترهای رنگی در یک لایه Bayer در الگوی RGGB مرتب شده اند

از یک طرف، لایه Bayer اجازه می دهد تا هر پیکسل از یک حسگر تصویر برای گرفتن تمام رنگ. یک پیکسل در حال حاضر یکی از سه رنگ اولیه را ضبط می کند و ارزش های دو نفر دیگر از همسایگانش تخمین زده می شود. با این حال، مقدار قابل توجهی از نور در روند مسدود می شود.

اکثر سنسورهای تصویر فیلترهای رنگی را در الگوی قرمز سبز – سبز آبی (RGGB) مرتب کرده اند، اما حسگر ۴۰ مگاپیکسلی هوآیوی همه پیکسل های سبز را با زرد رنگ تغییر می دهد (از این رو، اختصار RYYB در بالا ذکر شده است). از آنجا که نور زرد از نور سبز و قرمز ساخته شده است، یک فیلتر زرد اجازه می دهد نور بیشتری عبور کند، که این بدین معنی است که افزایش جذب نور به دست می آید. و ارزش نور سبز با تفریق پیکسل های قرمز همسایه محاسبه می شود.

قوانین شکسته شده اند. عکاسی انقلابی با اولین سنسور RYYB در جهان. جایگزین کردن پیکسل های سبز با زرد، اجازه می دهد که نور سیل در # HUAWEIP30 سری. #RewriteTheRules pic.twitter.com/w8iieay8vQ
                     – Huawei Mobile (HuaweiMobile) 26 مارس ۲۰۱۹

بنابراین، این به نظر می رسد یک ترفند فوق العاده ساده برای تقویت عملکرد دوربین. چرا هیچکس از آن پیش از این فکر نکرده است؟ خوب، به عنوان یک حقیقت، آزمایش با جایگزینی به فیلتر کلاسیک بایر در دهه ها ادامه دارد. نیکون و کانن در دوربین های خود از فیلترهای سیگم (سیان، زرد، سبز، قرمز) استفاده کرده اند، اما در حالی که این فیلتر ممکن است دامنه دینامیکی بالاتری داشته باشد، از نظر دقت رنگ دچار افت می شود. یک مثال دیگر موتورولا موتورولا نسل اول است که از یک فیلتر RGBW (قرمز، سبز، آبی، سفید) برای روشنایی بیشتر استفاده کرد، اما دوربین آن هیچگاه با کیفیت تصویر آن مشخص نشد. برخی از تلفن های همراه، از جمله تعدادی از پرچم های Huawei، دارای تنظیمات چند دوربین بودند که در آن یک دوربین رنگی با یک رنگ تک رنگ بدون هیچ فیلتر با هم متحد شده بود. داده های تصویری از هر دو برای تولید تصویر برتر ترکیب شدند. این یک روند است که از بین می رود.

رنگ فیلتر RGGB کلاسیک، با این حال، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان آن است که قدیمی، آشنا، فن آوری کاملا آزمایش شده است. پیاده سازی آسان تر است و تصاویر پردازش آسان تر است. ما از Huawei برای چیزی جدیدی ترسیم می کنیم – برای رفتن به تمام مشکلات که اجرای یک فیلتر رنگ جدید نیاز است (و بیشتر از آن ممکن است فرض شود). اما تنها زمان – و آزمایش دقیق تر دوربین – نشان می دهد که آیا فیلتر رنگ Huawei در هر شرایطی از فیلتر فیلترینگ بایر بهتر است.

مطلب پیشنهادی

نسل جدید دسته بازی سونی از نسل دیجیتال تا دوال سنس

نسل جدید دسته بازی سونی از نسل دیجیتال تا دوال سنس

تصویر برگرفته از سایت سونی From Digital to DualSense – The history and evolution of …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics